eerste dag vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Lợi Nguyên B, Vietnam van Kelly Geeraets - WaarBenJij.nu eerste dag vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Lợi Nguyên B, Vietnam van Kelly Geeraets - WaarBenJij.nu

eerste dag vrijwilligerswerk

Blijf op de hoogte en volg Kelly

05 Oktober 2016 | Vietnam, Lợi Nguyên B

07.15 de wekker. Ik heb aardig slecht geslapen.. begonnen met oordoppen in (je hebt hier super veel geluiden, waaiers, werkende mensen, beesten etc..) maar uiteindelijk toch maar weer uit gedaan omdat dit niet lekker lag op je zij. Karin heeft veel lopen zweten in haar slaap gaf ze aan, dus die heeft een drukke nacht gehad. Snel gedoucht, wat je douche kunt noemen.. klaargemaakt en om 08.00 zijn we opgehaald door een collega van phuong die ons wijst waar we heen moeten. De ochtend beginnen we in het centrum voor blinde mensen. Deze mensen masseren voor hun werk en wij zijn er voor wat afleiding, Engels te leren, te zingen, spelletjes te spelen etc.
Thuy Is een aardige meid die aan het leren is om een Engels lerares te worden. Zij rijdt met de scooter voor ons uit en wij fietsen er achteraan. Karin heeft op sommige momenten de schrik van haar leven. 20 minuutjes later komen we daar aan. I.p.v. 2 uurtjes les geven is het maar 1 uurtje vandaag, dit omdat ze daarna allemaal moeten werken. Sommige worden tijdens het uurtje ook gebeld dat ze moeten werken. Het is zeer laagdrempelig. We hebben ze vandaag een aantal woordjes geleerd van voorwerpen in de slaapkamer. Kussen, deken, lamp, kleedje etc. Na 15 minuten roepen ze iemand die gitaar kan spelen. Hij speelt en iemand anders zingt in het Vietnamees. Dit is erg leuk om te zien. Daarna gaan we verder. We herhalen de woordjes en 1 iemand neemt het op om te oefenen. Daarna komt er iemand anders binnen die al wat zinnetjes kent en die wil oefenen met ons. Dit gedaan. Het uur vliegt voorbij. Dan is het voor hun weer tijd om aan het werk te gaan en wij springen op de fiets voor de terugweg. Ergens bij een tentje gestopt om iets te drinken. Karin wilde graag eten maar dat kon hier niet. Daarna weer verder fietsen richting de metro, de grote supermarkt. 2 uurtjes in het huisje doorgebracht en toen met z'n 3e richting het city orphanage, een opvang voor misvormde kinderen. Hier hebben we 3 uur doorgebracht bij 4 verschillende groepen. Als eerste de kleuters met verschillende handicaps. Deze groep was gezellig. Je kon er tekenen, bouwen met de blokken en gewoon 'spelen'. Daarna verder naar boven. Hier waren de zwaardere gehandicapten. Ze krijgen hier liggend zte eten. Daarna bleek dat sommige wel konden zitten, dat vonden wij erg raar, waarom dan liggend eten? Als 3e door naar de baby'tjes. Deze groep was het leukste en zijn we het langste geweest. Helpen met de fles geven, laten boeren en gewoon knuffelen. Deze baby'tjes waren ook (bijna) allemaal normaal. Toen door voor het laatste half uurtje naar beneden. Dit was wel even schrikken. De leeftijd was vanaf pubertijd gok ik en ze waren zwaar gehandicapt. Ze zaten met z'n alle in 1 grote zaal. Deze mochten ze niet verlaten leek het. Het speelgoed die we in de eerste zaal hebben gebruikt hier ook geprobeerd maar dit werkte totaal niet. Er werd mee gegooid, kapot gemaakt etc. Uiteindelijk besloten om het weer snel op te ruimen wat een heel karwei was, dus na het opruimen was het half uur (gelukkig) ook voorbij. Morgen mogen we dit rondje nogmaals maken.. eens zien wat de dag dan brengt.

• 05 Oktober 2016 - 16:56

Thea:

Respect dames! Wat zal dit een indruk op jullie maken . Xx

• 05 Oktober 2016 - 17:25

Moon:

Ha schatjes!

Wat leuk om dit zo te lezen! Inderdaad respect en ik hoop dat jullie wel veel plezier hebben. Wij missen jullie!

Dikke kusjes en liefs xx

• 05 Oktober 2016 - 17:31

Kelly Geeraets:

Dankjewel! Wij missen jullie ook, maar genieten hier zeker!

• 05 Oktober 2016 - 17:54

Thea:

Wat een verhaal joh, het lijkt me wel zwaar! Nog veel plezier daar.

• 05 Oktober 2016 - 18:06

Marjo:

Super!!! Bin beniejd naor t vervolg!

• 06 Oktober 2016 - 07:48

Loes Leurs-Seelen:

Wat dapper van jullie! Indrukwekkend! Mooi werk!
    Zal oma Riny jouw/jullie verslag ook laten lezen. Ze zal trots op je zijn.
    Wens je nog een fijne en bijzondere tijd!

• 06 Oktober 2016 - 08:09

Kelly Geeraets:

Dankjewel tante Loes. Het zou heel fijn zijn als u oma helpt,
    Ik heb haar de link wel al gestuurd maar ik weet niet of dit haar alleen lukt.

Groetjes!

Ps. We vinden alle reacties erg leuk.

• 06 Oktober 2016 - 09:44

Carla:

Waat indrökwekkend um te laeze.... Ik zeen ut zoewat veur mich wie ge aan ut werke ziet,intens! Prachtig huur det ge det maar ff vreejwillig dot!!! Waal erg ingriepend desse dan ut verschil zuus van Nederland en daorachter in de zórg... Hald óg en geneet same!